Virtuális asszisztens – egy fogalom, amivel Te is egyre gyakrabban találkozol.
Különösen, ha a vállalkozások hatékony támogatásáról, adminisztrációról, kiszervezésről, online munkavégzésről esik szó.
De mi a helyzet a Magyarországon elérhető virtuális asszisztensekkel?
Milyen formában működnek?
Milyen munkákat lehet rájuk bízni?
Hogyan biztosítják, hogy a rájuk bízott feladatokat hatékonyan megoldják?
Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kerestük a választ a mostani, (szám szerint a negyedik) VA felmérés során, mely 2018 decemberében zajlott. A kérdőív széles körben elérhető volt és kitöltésére anonim módon volt lehetőség. Összesen 42 kitöltő vallotta, hogy ő aktívan támogat vállalkozásokat ilyen formában. (A korábbi felmérés eredményét itt találod.)
A kérdőív kitöltéséért köszönet a hazai virtuális asszisztenseknek, az eredmény feldolgozásáért, kiértékeléséért pedig hatalmas köszönet Korcsog Martinának, aki controller szolgáltatásával támogatja a hozzá forduló vállalkozókat.
Mióta vannak VA-k Magyarországon?
A felmérés szerint 2014 előtt a jelenleg működő VA-k 7%-a volt már aktív online vállalkozástámogató.
A legtöbben (a megkérdezettek 72%-a), azonban 2018-ban indították el a VA szolgáltatásra specializálódott vállalkozásukat.
Milyen formában működnek?
A virtuális asszisztensek vállalkozói formában, szerződéssel végzik tevékenységüket. A megkérdezettek többsége ezt tekinti főállásának. (Akik jelenleg mellékállásban nyújták ezt a szolgáltatást, számukra is cél a VA vállalkozás főállássá történő fejlesztése.)
Mikor dolgoznak?
A klasszikus törzsidőt, a 8-16 óráig intervallumot a megkérdezettek 31%-a betartja. Azonban a kitöltők 41%-a az ügyfelei igényeihez igazítja munkaidejét.
Ebből is látszik, hogy a rábízott, elvállalt feladat elvégzése élvez prioritást egy virtuális asszisztens számára.
Milyen díjszabással dolgoznak?
Az alábbi árazási konstrukciók közül:
- óradíj alapú,
- projekt alapú,
- vegyes,
- feladatfüggő
a feladattól függő és az óradíj alapú elszámolás a legjellemzőbb a virtuális asszisztens szolgáltatásokra.
Átlag óradíj tekintetében vannak, akik szolgáltatása 2.000 Ft/óra alatti és olyanok is, akiknek 6.000 Ft/óra feletti a díjazása. Az alábbi ábrán jól láthatóak az arányok:
Milyen területeken rendelkeznek tapasztalattal a virtuális asszisztensek?
A VA-k 76%-a rendelkezik 3 éves vagy azt meghaladó tapasztalattal. Többségük adminisztratív háttértudással rendelkezik.
A legnépszerűbb tapasztalat-kombináció: adminisztrációs munkakör, személyi asszisztencia, marketing.
A VA-k szakmai háttere jól mutatja az ellátható feladatok sokszínűségét, melyeket a következő pontban részletesen is bemutatunk.
Milyen munkákat lehet rájuk bízni?
A VA tevékenységi körök nagyon változatosak és szerteágazóak. Remekül mutatja a korábban szerzett tapasztalataik átültetését az online vállalkozástámogatásba.
A kitöltő VA-k több, mint a fele kínálja szolgáltatásként a social media felületekkel kapcsolatos feladatok ellátását, népszerű még a személyi asszisztencia és a tartalomgyártás is.
1-1 VA átlagosan 4-5 tevékenységi körben dolgozik, sokan kombinálják a TOP 8 helyen megjelölt területeket.
A VA vállalkozásukat 2018 előtt indítók szívesebben szolgáltatnak akár 6-7 különböző területen is.
További területek, amikre már működnek virtuális asszisztensek, így kiszervezhetőek, online formában végezhetőek.
Beszélnek nyelveket?
Az idegennyelv ismerete – az önbevallás alapján – nem okoz gondot a VA-k többségének. Csupán 7% jelezte, hogy nem rendelkezik nyelvtudással.
Toronymagasan vezet az angol nyelvtudással rendelkezők aránya. Azok, akik több idegen nyelvet is beszélnek, ők többségében az angolt és a németet, kisebb százalékuk az angolt és a franciát.
Mikor vállalkozókkal beszélek a kiszervezés ezen formájáról, a legtöbb esetben megfogalmazódik aggodalomként a következő kérdés. Ezért erre is rákérdeztünk, hogy a VA-k milyen módszereket használnak arra, hogy az ügyfeleik számára olyan munkát végezzenek, amilyet elvárnak tőlük.
Hogyan biztosítják a VA-k, hogy a rájuk bízott feladatokat hatékonyan megoldják?
- Kommunikáció, folyamatos visszacsatolás
- Szakmaiság
- Csak azt vállalja el, amit tud
- Önképzés
- Limitálja az elvállalt munkák számát ( pl.: maximum 5 ügyfelet vállal egyidőben párhuzamosan)
Ha Te is kedvet kaptál, hogy néhány feladatot delegálj egy online munkatársnak, adj fel hirdetést bátran az alábbi képre kattinva, az ingyenes, nyilvános keres-kínál FB csoportban.
Ha Te is szeretnél a következő felmérésben már aktív virtuális asszisztensként szerepelni, akkor csatlakozz a zárt FB csoportunkhoz, ahol megismerheted a VA szolgáltatás kulissza titkait. Csak kattints az alábbi képre és válaszolj mindhárom feltett kérdésre:
Hajrá #VAM!
Köszönet azoknak a virtuális asszisztenseknek, akik weboldaluk feltüntetésével járultak hozzá a felmérés elkészítéséhez:
www.irodamanager.hu |
n-office.hu |
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.